کوفته تبریزی

کوفته تبریزی، همانطور که از اسمش پیداست غذای سنتی تبریز است که در میان گردشگران خارجی هم بسیار پر طرفدار است و در هر رستورانی که در آذربایجان شرقی بروید می توانید این غذا را با اندازه های متفاوت ببینید.

کوفته تبریزی به علت مواد مغذی حاوی ویتامین ها، کلسیم و منیزیم است که از اهمیت زیادی برخوردار است و نقش مهمی در کاهش چربی خون دارد.


مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی


1- تخم مرغ یک عدد
2- نمک و فلفل سیاه و زعفران به میزان لازم
3- رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
4- زردچوبه دو قاشق غذا خوری
5- آلو و زرشک و گردو به اندازه کافی
6- آرد نخودچی دو قاشق غذا خوری
7- تره و مرزه به اندازه کافی
8- پیازداغ سه قاشق غذاخوری
9- برنج یک پیمانه
10- گوشت چرخ کرده یک کیلو
11- سبزی کوفته پنج قاشق غذا خوری
12- لپه یک پیمانه


دستور پخت کوفته تبریزی


ابتدا برنج و لپه را جداگانه آبپز کنید تا آب آن کاملا جذب مواد شود و آنها را با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید حال آرد نخودچی و ادویه را به آن اضافه کنید و سبزی و تخم مرغ ها را با هم مخلوط کنید توجه داشته باشید که آرد نخودچی را تا زمانی که مواد شما به غلظت مناسب برسند و سفت شوند ادامه دهید. مقداری از ماده کوفته آماده شده را بردارید و آن را گرد کنید و با فشار دست خود حفره ای در آن ایجاد کنید و داخل آن آلوی خیس خورده، زرشک سرخ شده، گردو و یک چهارم تخم مرغ آبپز قرار دهید و دوباره کوفته را گرد کنید، حالا ظرفی بردارید و در آن پیاز داغ کنید و رب گوجه فرنگی و زعفران و مقداری زرشک باقی مانده را در آن بریزید و حدود یک یا دو پیمانه آب به آن اضافه کنید و کوفته های آماده شده را درون آب در حال جوش قرار دهید و اجازه دهید که خوب بپزند.


نتیجه گیری


شاید درست کردن این غذا راحت به نظر برسد اما مهارت نداشتن در پخت آن می تواند کوفته های وا رفته و یا کوفته های خشک را تحویلتان دهد، بهتر است این غذا را به دلیل سنگین بودن آن در وعده ناهار میل کنید.